FANDOM

En virtuell inlärningsmiljö (VLE) är ett system utformat för att stödja undervisning och lärande i en pedagogisk miljö, till skillnad från ett Managed Learning Environment (MLE), där fokus ligger på ledningen.

ÖversiktEdit

En VLE arbetar normalt över Internet och ger en samling verktyg t.ex. för bedömning, kommunikation, överföring av innehåll, retur av studenternas arbete, administrering av studentgrupper, samla och organisera betyg, enkäter, spårningsverktyg etc. Nya funktioner i dessa system är wikis, bloggar, RSS och 3D virtuellt lärande utrymmen.

Ursprungligen skapades virtuella lärmiljöer för distansutbildning, men nu används de oftast som komplement till traditionella ansikte mot ansikte klassrumsaktiviteter. Dessa system brukar köra på servrar.

I vissa program, till exempel Elluminate, kan en virtuell inlärningsmiljö liknas vid en ansikte mot ansikte klassrumsmiljön, eftersom den medger direkt kommunikation med läraren. Studenter kan använda smileys för att "räcka upp handen", visa att de är förvirrade, visa att de förstår vad läraren säger, och även ge applåder för något som läraren säger. Studenterna har även möjlighet att tala med läraren när blir tillfrågade. I många av dessa virtuella lärmiljöer har eleverna möjlighet att skriva på "virtuella klassrummets svarta tavlan." Det ger dem möjlighet att visa sitt arbete för resten av klassen. Eleverna kan också delas upp i grupper för att arbeta med varandra och diskutera ämnen som läraren introducerar. Många virtuella lärmiljöer ge lärarna möjlighet att dela multimediafiler som video och ljudfiler samt förmågan att överföra viktiga dokument (Word, PDF, ... etc.) direkt till studenter.

Liknande termerEdit

En VLE är ett datorprogram som underlättar datoriserat lärande eller e-learning.Sådana e-learning system kallas ibland också Learning Management System (LMS), Content Management System (CMS), Learning Content Management System (VS), Managed Learning Environment (MLE), Learning Support System (LSS), Online Learning Centre (OLC ), OpenCourseWare (OCW) eller Learning Platform (LP).

I USA är CMS och LMS de vanligaste termerna. Den senare associeras dock ofta med programvara för att hantera företagens utbildningsprogram i stället för traditionell utbildning.

I Storbritannien och många europeiska länder är VLE och MLE de populäraste termerna, men det är viktigt att inse att det är två helt olika saker. En VLE kan betraktas som ett delsystem av ett MLE, medan MLE hänvisar till den större infrastruktur av informationssystem i en organisation som stödjer och möjliggör elektroniskt lärande i större skala. En ganska pedantisk tolkning av begreppet MLE skulle i själva verketkunna utvidgas till att omfatta den fysiska miljön i vilken lärande äger rum (det vill säga en skola).

Becta, i Storbritannien, har myntat begreppet lärplattform för att täcka både MLE och VLE som används i skolsektorn. Termen lärplattform beskriver ett brett utbud av IKT(informations- och kommunikationsteknik )-system som används för att stödja lärandet. Genom en lärplattform, hårdvara, mjukvara och stödtjänster förs samman för att möjliggöra mer effektiva sätt att arbeta inom och utanför klassrummet. I hjärtat av varje lärplattformen är konceptet med ett personligt online-lärande rum för eleven. Detta rum bör erbjuda lärare och elever tillgång till lagrat arbete, e-lärande, kommunikation och samarbete med kollegor och möjlighet att följa framstegen.

FaciliteterEdit

En VLE bör göra det möjligt för en kursskapare att genom ett enda, konsekvent och intuitivt gränssnitt, presentera alla komponenter som krävs för en utbildning eller yrkesutbildning för eleverna. En VLE bör innehålla alla följande delar:

  • Kursplanen för kursen
  • Administrativ information inklusive platsen för möten samt uppgifter om förutsättningar och co-förutsättningar, kreditupplysning, och hur man får hjälp
  • En anslagstavla för aktuell kursinformation
  • Elevregistrering och spårningsutrustning, vid behov med betalningsalternativ
  • Grundläggande läromedel. Dessa kan vara hela kursinnehållet , om VLE används i en distansutbildning sammanhang, eller kopior av visuella hjälpmedel som används i föreläsningar eller andra lektioner där det används för att stödja en kurs.
  • Ytterligare resurser, inklusivematerial för läsning och länkar till externa resurser i bibliotek och på Internet.
  • Självutvärderingsfrågesporter som kan poängsättas automatiskt
  • Formella förfaranden för bedömning
  • Stöd för elektronisk kommunikation inklusive e-post, trådade diskussioner och ett chattrum, med eller utan en moderator
  • Olika åtkomsträttigheter för instruktörer och elever
  • Produktion av dokumentation och statistik om kursen i det format som krävs för institutionell administration och kvalitetskontroll
  • Alla dessa anläggningar bör kunna länkas ihop

Dessutom bör VLE kunna stödja ett stort antal kurser, så att elever och instruktörer i en viss institution (och även mellan institutioner) kan uppleva ett konsekvent gränssnitt när de flyttar från en kurs till en annan.

PopularitetEdit

Universitet och andra institutioner för högre utbildning och vidareutbildning vänder sig allt oftare VLEs för att bland annat tillhandahålla en tjänst för studenter som alltmer ser Internet som den naturliga mediet för att hitta information och resurser och hushålla med lärarnas tid, särskilt när de också är involverade i forskning och administration. Att använda en VLE kräver mindre tid och ger ett mer professionellt resultat.

Exempel på virtuella lärmiljöer Edit

Konvergens LMS - En relativt ny produkt inom loppet, med fokus på social programvara begrepp.

Moodle - En open source (gratis) modulär php virtuell programvara för lärande Blackboard - En familj av programvara för virtuellt lärande

CyberExtension - Virtual Managed Learning Environment

FirstClass - Meddelanden och kommunikationslösning

Heritage Key - Virtuella historiska miljöer, som Tutankhamons grav.

It's Learning - Norsk Closed Source System (skriven i ASP.NET)

Mingoville - Introduktion till det engelska språket. 8 år till 12 (virtuella världen och språkspel)

Saba Centra - en del av en utveckling av Human Capital Development System

SpicyNodes - Skapa och dela radiella kartor (i samband med begrepp kartor och tankekartor)

WebCT - (numera en del av Blackboard) program utformade för att förbättra undervisning och lärande WebTrain - Virtuella levande klasser, inskrivning, närvaro, uppmärksamhet övervakning.