FANDOM

BBS (Bulletin Board System)

HistoriaEdit

Bulletin Board System är ett datorsystem som kör en mjukvara som tillåter

Monochrome-bbs

användare att ansluta till systemet med hjälp av ett terminalprogram. När du har loggat in kan användaren du utföra funktioner som att ladda upp eller ladda ner programvara, data, läsa nyheter/bulletiner eller utbyta meddelanden med andra användare med antingen elektroniska post eller på offentliga anslagstavlor. Många BBS: er erbjuder också online-spel där användare kan konkurrera mot varandra. BBS: er med flera telefonlinjer har ofta chattrum så användare kan prata med varandra.

Monochrome BBS

En BBS brukar vanligtvis innehålla en hierarki (härskare) som ger användarna olika rättigheter i systemet. Den som har den högsta makten på en BBS brukar kallas för SysOp som är en förkortning på System Operator. Oftast så brukar det vara samma person som äger systemet.

Även om en BBS är en typisk akronym för Bulletin Board System kallas det även ibland för Bulletin Board Service.

Ursprungligen så kunde BBS: er endast nås över en telefonlinje med hjälp utav ett modem. Men i början av 1990-talet så fick man tillträde via Telnet (Packet Switch Network) eller via en Packet Radio anslutning. Förr så var många BBS: er uppkopplade mot FidoNet som är ett nätverk av BBS: er som ringde upp varandra så att man från en BBS kunde skicka brev till alla anslutna BBS: er i hela världen.

BBS hade sin storhetstid från i början av 1980-talet till slutet av 1990-talet och då var det nästan bara via telefonnätet och modem som man kopplade upp sig till.

Det fanns närmare 1000 BBS: er i mitten av 1990-talet och den första allmänna BBS: en i världen anses vara en CBBS (Computerised Bulletin Board System) som är styrd utav en dator och sattes upp i Chicago 1978.

I slutet av 1990-talet stiftades den så kallade BBS-lagen som reglerade ansvaret för vad som publicerades på BBS: er. Denna lag var formulerad så att den fungerar även för andra medier som t.ex. webben.

Idag så existerar BBS: er med åtkomst via Internet (vanligast med åtkomst via telnet eller SSH) och är mycket populärt bland politiska partier då man lätt kan få tag i en önskad person. Man kan även ha särskilda mappar för olika användare. Fast Internet och särskilt webb-communities har ersatt den funktion som BBS en gång hade.

Den äldsta allmänna svenska BBS: en som fortfarande körs är förmodligen Fabbes BBS som har varit igång sedan 1993.

FunktionerEdit

En klassisk BBS hade:

  • En dator
  • En eller flera modem
  • En eller flera telefonlinjer
  • En BBS programpaket
  • En sysop - systemansvarig
  • En användare community

BBS programvara ger vanligtvis:

  • Meny System
  • En eller flera budskap baser
  • Arkiv områden
  • Sysop sida, levande visning av alla som ringer verksamhet
  • Röstning - yttrande bås
  • Statistik över meddelande affischer, topp uppladdare / nerladdare
  • Online-spel (oftast enda spelare eller bara en enda aktiv spelare vid en viss tidpunkt)
  • En dörröppning till tredje part onlinespel
  • Användning revisionsfunktioner
  • Multi-user chat (endast möjligt på flera linjer BBSes)
  • Internet e-post (vanligare i senare Internet-ansluten BBSes)
  • Networked anslagstavlor
  • De flesta moderna BBSes tillåta telnet tillgång över Internet med en telnet-server och en virtuell fossila förare.
  • En "skrika för sysop" (The original chat, innan multi-line-system) som ringer sida menyalternativ som lät ett akustiskt larm till sysop. Om valt, kan sysop initiera sedan en text-till-text-chatt med den som ringer, liknande vad kommersiella hemsidor har använts för att sälja och ge support produkter.

Av: Charlie Ericsson